PROJE
YÖNETİMİ
Proje Nedir?
İş hayatımızda sık sık dinlediğimiz PROJE, başlangıç ve bitiş noktası olan daha önce ortaya konulmamış, benzersiz bir mahsul veya hizmet vermek için planlı geçici girişimdir. Proje emin sayıda kaynak tarafından oluşturulan bütünüyle özgün ve tek seferlik çalışmalardır. Projeler süreç içerisinde ilerleme gösterir ve değişime uğrayabilir.
Proje
ve işlem ise birbiriyle fazlaca karıştırılan iki ayrı kavramdır. OPERASYON
başlangıç ve bitiş noktası olmayan daha öncesinde tanımlanmış kesintisiz
çalışmalardır. Operasyonlar kendini değiştirmeden ya da minimaliz
değişikliklerle tekrarlanır. Örnek vermek gerekirse daha öncesinde de
yapılmamış bir mahsul oluşturmak proje, o mahsulü yapıma koymak ise işlemdir.
Proje Yönetimi Nedir?
PROJE YÖNETİMİ uygulanması
düşünülen programların zamanı ve finansal kaynakları aktif olarak kullanarak
oluşturulması ile başlar. Bu konu altında çok daha büyük farklı projelerin
yapıldığı günümüz koşullarında küreselleşme de tesiriyle proje yönetimi ehemmiyetini
giderek arttırmaktadır. Proje yönetimini aktif bir şekilde uygulamak kısa
sürede az yanılgı ile kaliteli iş yapma imkânı verir. Proje idaresinin planlama
seviyesinde olası sorunların önceden bulunması ortaya çıkabilecek bir kriz
anında sualin kolaylıkla çözülmesini sağlar. Proje yönetimi finansal
kaynaklarınızı doğru tarafa harekete geçirmede takviye olur.
Dünya’nın önde gelen kâr amacı
gütmeyen organizasyonlarından biri olan PIM(Project Management Institute) göre
PROJE YÖNETİM SÜREÇLERİ beş başlık altında toplanmıştır ve buna PROJE
DÖNGÜSÜ(Project Loop) denmektedir.
1. Başlangıç
(Initiating)
- Başlangıç aşamasında yapılması gereken faaliyetler aşağıdaki gibidir.
- Organizasyonun lüzum
ve niyetlerini tanımlamak.
- Evvelinde asıllaştırılmış ya da sürdürülen görevlerini değerlendirmek.
- Maliyet hesaplarını yapmak ve bütçe oluşturmak.
- Zaman çizelgesi
oluşturmak.
- Misyon tablosu ve
mahsul tanımını yapmak.
- Oluşturulan evrakları
doküman haline getirmek gerekmektedir.
1. Planlama
(Planning)
- Planlama aşamasında
yapılması gerekenler aşağıdaki gibidir.
- Planlama takımını
oluşturmak.
- Planlama hangi biçimde
yapılacağını kararlaştırmak.
- Proje kapsamını
tanımlamak\belirlemek.
- Ortaya çıkacak
mahsulleri belirlemek ve iş kısmı yapmak.
- Çalışmalar için
gerekecek kaynakları varsayım etmek.
- Yapılacak çalışma için
zaman ve maliyet hipotezi oluşturmak.
- Oluşabilecek
meseleleri belirlemek.
- Tehlike tasarlaması ve
muhtemel meseleler için kriz idaresini tasarlamak.
2.
Yürütme
(Executing)
Yürütme
aşamasında yapılması gerekenler aşağıdaki gibidir.
- Proje idare tasarısında
belirtilmiş niyetlere erişmek için çaba gösterilir.
- Bu aşamada çalışanların ve
kaynakların eş güdümlülük göstermesi projenin yönetim planına uygun
ilerlemesi için çok önemlidir.
3. İzleme
ve Kontrol (Monitoring and Controlling)
İzleme
ve Kontrol aşamasında yapılması gerekenler aşağıdaki gibidir.
·
Proje içerisinde
yürütülen çalışmaların ne kadarının bitirildiğini görmek.
·
Oluşan ya da oluşması
mümkün meselelerin düzenlemek.
·
Finansal ayrıntıları
usul tasarıyı ile gözden geçirmek.
·
Projelerin bütçe ve
zaman durumunu takip etmek.
4. Kapanış(Ending)
- Kapanış aşamasında yapılması gerekenler aşağıdaki gibidir.
- Projenin yönetimsel kapanış sürecini hazırlayıp bitirmek.
- Satın alma kontratlarının kontrolü sağlanıp kontratları kapatmak.
- Alakalı projenin kapanış değerlendirmesini hazırlayıp belge doküman haline getirmek.
(İntaç Web sitesi, https://bit.ly/3eqisPC, 2021).
Proje
Yönetimi Bileşenleri
Proje Yönetimi Bileşenleri
Aşağıdaki resimdeki gibidir.
(Bilgi ve Beceri Derneği, https://bit.ly/3tjhBog, 2020).
Proje
Yönetiminin Ana Bileşenleri
Proje
yönetiminin ana bileşenleri aşağıdaki gibidir.
- Projenin neden gerekli olduğunun tanımlanması.
- Proje gereksinimlerini belirlemek, proje çıktılarının kalitesini belirlemek, kaynak ve zaman tahminleri yapmak.
- Yatırımı meşrulaştırma için iş gerekçeleri sıralamak.
- Kurumsal anlaşma ve finansman sağlamak.
- Proje için yönetim planı geliştirmek ve uygulamak.
- Proje ekibine liderlik etmek ve ekibi motive etmek.
- Projedeki değişimleri, riskleri ve çıkan problemleri yönetmek.
- Kaydedilen aşamayı gözlemlemek ve plandakiyle karşılaştırmak.
- Proje bütçesini yönetmek.
- Hissedarlar ve projeyi yapan kurum ile iletişimi sağlamak.
- Tedarik yönetimi.
- Gerekli durumda projeyi kontrollü bir şekilde sonlandırmak.
Proje
Kapsamı
Proje kapsamı aşağıdaki şekildeki gibidir.
1Proje
Yönetimi Süreçleri
Bu
kısımda proje yönetim süreçleri gösterilmektedir.
0 Comments:
Yorum Gönder